تحولات لبنان و فلسطین

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 867398

یک کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه افزایش مبلغ جرایم رانندگی دارای اثر بازدارندگی است، پیشنهاد کرد که این رقم جرائم متناسب با نوع وسیله نقلیه باشد.

یک پیشنهاد برای نحوه افزایش نرخ جرایم رانندگی

اواخر سال ۱۴۰۱ بود که سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا از ضرورت افزایش مبلغ جرایم رانندگی سخن به میان آورد و حتی اعلام آمادگی کرد که در صورت موافقت و تصویب دولت، پلیس راهور خودروهای متخلف را با رقم‌های جدید در ایام نوروز جریمه کند. پیشنهادی که در نهایت اجرای آن به ایام نوروز نرسید.

حالا در تازه‌ترین اظهارنظر، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا موضوع افزایش رقم جرایم رانندگی را مطرح کرده و گفته بود که «در حال حاضر چندسالی است که در مبلغ جرایم رانندگی بازنگری نشده و همان نرخ‌های قدیمی در حال اجراست. ما در پلیس راهنمایی و رانندگی معتقدیم که باید در کنار اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی و ... قدرت بازدارندگی جرایم رانندگی را نیز افزایش دهیم و در واقع اینطور نباشد که فردی پیش خودش تصور کند که هزینه ارتکاب تخلف برایش کم است و اگر تخلفی را انجام دهد برایش به صرفه تر است.»

به گفته حسینی « در همین راستا هم از طریق وزارت دادگستری پیشنهادی از سوی پلیس به دولت مطرح و خواسته شده که مبلغ جریمه تخلفات حادثه‌ساز رانندگی چندین برابر شود. تخلفاتی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ و نمایشی، رانندگی در حالت مستی و ... جزو تخلفات حادثه‌سازی است که پلیس پیشنهاد افزایش جریمه آن ها را مطرح کرده‌ و امیدوار است که به زودی در هیئت دولت مطرح و تصویب شود.»

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا حتی پیشنهاد کرده بود مبلغ جرایم تخلفات حادثه‌ساز چند برابر شود و بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند تا بازدارندگی ایجاد کند.

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون پیشین پلیس راهور فراجا از موافقان افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی است، او در این خصوص گفت: اساس و فلسفه جریمه رانندگی ایجاد بازدارندگی و حفظ جان راننده، سرنشینان خودرو و دیگر کاربران ترافیک است. دقت داشته باشید که در کشور ما سومین عامل مرگ و میر  مردم حوادث و سوانح و ترافیکی است.

جهانی ادامه داد: در سال های اخیر پلیس راهور تلاش کرد که با پرداخت هزینه‌های اندک در تمام شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌هایی را برای فرهنگسازی ترافیکی تولید کند، قطعا ابتدا باید به فرهنگسازی اولویت بدهیم. در این خصوص تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها هم باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و من فکر می‌کنم که روز ایمنی حمل و نقل بر این موضوع تاکید دارد که همه باید نسبت به ایمنی حمل و نقل که بیش  از ۹۰ درصد آن از طریق جاده انجام می‌شود، حساس باشند.

این کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته برای نهادینه شدن فرهنگ ترافیک از کودکی آموزش‌ها را آغاز می‌کنند، گفت: در همین راستا نیز پلیس راهور از سال‌ها قبل طرح همیاران پلیس را کلید زد و در نتیجه اجرای آن نیز با کمک دانش‌آموزان حدود ۱۸ از تخلفات رانندگی کاسته شد.

وی درباره تاثیر افزایش مبلغ جرایم رانندگی بر کاهش تخلفات و حوادث نیز گفت: پیشنهادات برای افزایش جریمه به علت بازدارنده بودن آن است و من هم معتقدم که جریمه‌های رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد. پس با افزایش رقم آن به خصوص در مورد تخلفات حادثه ساز هیچ مخالفتی وجود ندارد.

جهانی افزود: اما یک پیشنهاد به فرماندهان پلیس و دولت محترم دارم؛ اینکه بهتر است مبنای نرخ تخلفات بر اساس قیمت خودرو باشد. به عبارتی دیگر جریمه‌ای که ممکن است یک پراید برای یک تخلف رانندگی پرداخت کند با جریمه‌ای که مثلاً یک بی‌ام‌و باید برای همان تخلف پرداخت کند، متفاوت باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.